Autoři projektu

Daniel Fikejz

Český hudební skladatel, producent, hudebník, aranžér a jeden z nejvýznamnějších současných autorů scénické hudby v České republice.

Absolvoval studium nahrávací techniky na elektrotechnické fakultě ČVUT a studoval také piano a kompozici u prof. Marty Oberthorové.

Se svojí kapelou Combo FH už v roce 1978 obdržel Cenu Melodie za původní tvorbu.

Později se začal převážně věnovat scénické a filmové hudbě.

Daniel Fikejz má na kontě 26 shakespearovských premiér s 10 různými režiséry. To ho inspirovalo k vytvoření koncertně divadelního projektu Koncert pro Mr. Shakespeara, sestaveného z vlastních písní na texty Williama Shakespeara v překladu Martina Hilského.

Od roku 1983 vytvořil hudbu k více než 200 divadelním inscenacím.

Premiéry se uskutečnily v prestižních divadlech v celé České republice : Národní divadlov Praze (za hudbu k inscenaci Romeo a Julie byl nominován na Cenu Alfréda Radoka), Divadlo na Vinohradecha v divadlech mimopražských: Brno, Ostrava, Hradec Králové, Zlín, Plzeň, Jihlava a v mnoha dalších.

Ve spolupráci s uznávanými režiséry píše a ve svém studiu nahrává především scénickou hudbu pro činoherní představení a to i pro zahraniční divadla na Slovensku, pro Teater Sörmland v Nyköpingu ve Švédsku, ale i pro divadla v Polsku a ve Francii.

Zkomponoval doposud osm muzikálů a dva balety.

Byl pověřen složením hudby k mnoha multimediálním projektům, například:

V roce 1991 byl angažován, aby jako jediný český autor složil skladbu pro nově otevřenou Křižíkovu fontánu na Výstavišti.

V roce 1996 zkomponoval Hradecké Requiem pro orchestr a dětský sbor k výročí bitvy u Hradce Králové.

V roce 2016 byl osloven Českou televizí, aby složil a nahrál hudbu k inscenaci Hlas pro římského krále, věnované 700. výročí narození Karla IV.

Kromě scénické hudby zkomponoval též hudbu pro 6 filmů, 5 seriálů, pro 11 televizních inscenací, ale i hudbu k audioknihám (udělena zlatá deska Supraphonu), k mnoha krátkým filmům, TV šotům a vytvořil také rozhlasové a televizní znělky.

V rámci projektu Supraphonu Největší hity s texty Jiřiny Fikejzové Daniel zaranžoval a nahrál remixy písní pro Karla Gotta, Waldemara Matušku, Helenu Vondráčkovou a Václava Neckáře.

Jeho písně natočila například i Marta Kubišová, Lucie Bílá a Marie Rottrová.

V posledních letech spolupracuje také jako autor filmové hudby s americkou produkční společností Gaia.

Více na www.danielfikejz.cz


Filip Nuckolls

Režisér a autor, absolvent pražské DAMU, působící v divadlech po celé republice. Dlouhodobě spolupracuje s Divadelním spolkem Kašpar, od roku 2002 s Činoherním studiem Ústí nad Labem a aktuálně i s dalšími regionálními scénami - Kult, Divadlo Polárka, Divadlo Tramtarie, Městské divadlo v Mostě, Činoherní studio Bouře, Východočeské divadlo Pardubice, Severočeské divadlo.

S Danielem Fikejzem pracoval často i v minulosti a to více než na dvaceti inscenacích v Čechách, na Slovensku i v britské Cambridgi, ale společně se s Williamem Shakespearem setkali poprvé, i když Filip Nuckolls již svou zkušenost s inscenacemi Williama Shakespeara už měl. V jeho režii se uskutečnilo například představení Shakespearovy hry Sen noci svatojánské v Činoherním studiu Ústí nad Labem.

Generační věkový rozdíl mezi nimi je naopak přínosem. S podobným smyslem pro humor a pohledem na věc je jejich spolupráce smysluplná a vzájemně inspirativní.

Režisér Filip Nuckolls: Od hip hopu po renesanční baladu

Úryvek z rozhovoru:

Jak se takový performativní počin režíruje?

"Je třeba stanovit pravidla a ta pak systematicky porušovat nebo naopak potvrzovat. U činohry je základem dramatický aparát, tady volný sled písní. Nebude to kabaret ani varieté, kde by písně byly rytmizovány výstupy jiných žánrů. Úkolem režiséra bylo dát výběru písní smysl a rotaci zpěváků nějakou logiku, a to jinou, než představuje jen vhodnost jejich hlasů pro tu kterou píseň.

První polovina koncertu zahrnuje písně z inscenací, kde je člověk strůjcem svého osudu, například z her Romeo a Julie nebo Marná lásky snaha.

Ve druhé polovině se člověk stane hříčkou vášní, přírodních sil, světla a stínu, paradoxu. A to je Sen noci svatojánské a nebo Othello.

Výběr se neřídí dobou vzniku jednotlivých her, ale spíše tématem. Mezi renesancí a barokem také nevede žádná ostrá hranice", odpovídá na otázku Filip Nuckolls.

Do jaké míry se vycházelo při režii koncertu z osobností zpěváků a herců?

"Hodně, v některých případech možná až moc osobně. Od začátku jsme hledali s Danem Fikejzem spíše výborně zpívající herce než slušně hrající zpěváky. Přijde mi, že herec má dost odlišný zpěvní projev než čistý zpěvák.

Budeme chtít po účinkujících, aby písničky zpívali v jisté konkrétní motivaci a situaci, aby to nebyla jenom estráda.

Na začátku je to na hercích a zpěvácích, po pauze se o slovo přihlásí podpůrné efekty - projekce a 5,5 m vysoká loutka Williama Shakespeara."

Žánrová pestrost zaručuje, že se divák rozhodně nebude při představení nudit."

Celý článek naleznete zde:

https://www.novinky.cz/clanek/kultura-reziser-filip-nuckolls-od-hip-hopu-po-renesancni-baladu-40403595